لزوم رعایت نكات ایمنی در هنگام خانه تكانی، گامی مهم در حفظ سلامتی
نوشته شده توسط : breketid

به گزارش خبرنگار ایرنا، همه ساله در آستانه نوروز، تكاپوی نو شدن در میان اقشار مختلف جامعه بیش از دیگر ایام سال به چشم می خورد.

در این ایام تكاپوی جدی برای پاكیزه كردن چهره منازل میان خانواده ها بخصوص زنان نیز از دیگر مواردی است كه نشان از انجام سنتی زیبا و ماندگار به نام ' خانه تكانی ' است.

این سنت از یك خانه بسیار بزرگ گرفته تا یك آپارتمان كوچك به اجرا در می آید ولی اكثر مواقع افراد آگاهی مناسبی درخصوص قواعد انجام صحیح این سنت زیبا ندارند.

خانه تكانی و نظافت لزوما معادل با انجام كار سخت نیست، هر چند در بیشتر موارد این دو با یكدیگر اشتباه گرفته می شوند و نتیجه آن وارد شدن لطمه های فراوان به فردی است كه این دو كار را با هم اشتباه گرفته است.

متولیان حوزه سلامت بر این باورند كه در نخستین گام برای جمع بندی یك برنامه ریزی صحیح برای خانه تكانی باید توجه داشت كه این سنت را به شب عید موكول نكرد، بلكه مدتها قبل از آغاز سال تحویل به سراغ انجام آن رفت تا با این اقدام علاوه بر حفظ سلامت، از به تعویق افتادن انبوه كارها به دقایق 90 اجتناب كرد.

پزشكان و طلایه داران امر سلامت، روزهای آخر هفته ماه اسفند را زمانی مناسب برای تمیز كردن منزل می دانند و می گویند: با انجام این مهم، سنت زیبای خانه تكانی بصورت تدریجی اجرا می شود و افراد نیز فرصت بیشتری برای انجام حجم فراوانی از كارها دارند.

پزشكان همچنین به افراد توصیه می كنند كه در هنگام خانه تكانی برای حفظ سلامت خود نكات ایمنی را حتما رعایت كنند.

یك پزشك طب كار در باره اصول صحیح خانه تكانی معتقد است كه در هنگام خانه تكانی رعایت چهار اصل داشتن تهویه مناسب، استفاده از دستكش نخی زیر دستكش پلاستیكی، حمل و جابجایی اصولی اثاثیه منزل و استفاده از زیرپای مناسب ضروریست.

دكتر ' علی علی ای ' در گفت و گو با خبرنگار ایرنا می افزاید: حمل و جابجایی اسبابهای سنگین نظیر یخچال، كمد ، مبل و ... بصورت یكجا بسیاری از اوقات صدمات جبران ناپذیری بر كمر و ستون فقرات وارد می كند و براین اساس توصیه می شود در صورتی كه این وسایل قابلیت جدا شدن و به قطعات كوچكتر تبدیل شدن را دارند، بصورت قطعه قطعه و نه یكجا حمل گردند.

وی تاكید می كند: همچنین افراد بایستی برای برداشتن وسایل از زمین با كمر خم نشوند، بلكه با خم كردن زانوها، اقدام به برداشتن این وسایل نمایند و حجم وسایل به گونه ای باشد كه نزدیك بدن آنان قرار گیرد تا سنگینی آنها را كمتر احساس كنند.

دكتر علی ایی در ادامه با اشاره به استفاده از زیرپایی مناسب در هنگام خانه تكانی ، می گوید: در حین انجام كار نباید از زیرپایی هایی كه غیراستاندارد است و امكان افتادن از روی آنها وجود دارد استفاده گردد.

وی ادامه می دهد: هر اندازه تعداد پایه های یك زیرپایی بیشتر باشد، بهتر است و آسیب كمتری به سلامتی می رساند، بعنوان مثال در هنگام خانه تكانی استفاده از زیرپایی های سه پایه بهتر از دو پایه یا چهار پایه بهتر از سه پایه است.

دكتر علی ایی با بیان اینكه عدم رعایت این نكات، ممكن است عوارض بلند مدتی برای سلامتی افراد به دنبال داشته باشد، تصریح می كند: در هنگام خانه تكانی آخر سال، افراد بسیار زیادی بواسطه درد كمر و یا ستون فقرات به مراكز درمانی مراجعه می كنند كه اغلب آنان نیز زنان هستند، كه اگر این اصول ایمنی را رعایت می كردند به این عوارض مبتلا نمی شدند.

وی اضافه می كند: نكته دیگری كه در انجام یك خانه تكانی اصولی حایز اهمیت است توزیع كار و عدم انجام آنها در یك زمان فشرده است كه در این راستا كمك گرفتن از دیگر افراد خانواده نیز سبب خواهد شد كه علاوه بر عدم ایجاد خستگی مفرط در یك شخص، كارها نیز زودتر به اتمام برسد.

این پزشك كرمانشاهی در ادامه می گوید: بسیاری اوقات در حین خانه تكانی مشاهده می شود كه افراد بواسطه استفاده غیرصحیح از شوینده های شیمیایی به مشكلات ریوی، چشمی و پوستی مبتلا می شوند.

وی می افزاید: این شوینده ها سبب ایجاد حساسیت و التهاب در راههای هوایی بدن می شوند از این رو در هنگام استفاده از آنها، حتما باید با باز كردن در و پنجره، تهویه برقرار گردد و فرد مطمئن شود كه در محیطی بسته از این مواد استفاده نمی كند.

علی ایی می گوید: با رعایت این اصل مهم، فرد از ابتلا به بیماریهای ریوی بخصوص آسم تا حدود زیادی ایمن می شود، هر چند استفاده از ماسك نیز در این زمینه بی تاثیر نیست.

وی همچنین با اشاره به حساسیت زا بودن شوینده های شیمیایی بر روی پوست بدن، تصریح می كند: باید در هنگام استفاده از این مواد از دستكش استفاده شود و استفاده از دستكش نخی زیر دستكش پلاستیكی این ایمنی را تا حدود زیادی افزایش می دهد.

این پزشك كرمانشاهی ادامه می دهد: البته باید توجه داشت در هنگام انجام خانه تكانی و استفاده از شوینده های شیمیایی، حداقل دو نفر در خانه باشند تا در صورت بروز حساسیت و یا اتفاقی ناگهانی به فرد دیگر كمك كنند كه این مسئله بسیار حائز اهمیت است.

وی به همگان توصیه می كند تا در انجام خانه تكانی عجله نكنند و قبل از شروع هر كاری، به سلامتی خود بیش از هر چیز دیگری فكر كنند.

همچنین یك پزشك متخصص پوست نیز می گوید: استفاده از مواد شوینده بخصوص انواع سفید كننده ها و جرم گیرها می تواند آسیبهای فراوانی بر پوست وارد نمایند.

دكتر ' علی ابراهیمی ' در گفت و گو با خبرنگار ایرنا می افزاید: استفاده نادرست از این مواد بخصوص در ایام قبل از نوروز و حین خانه تكانی می تواند سبب ایجاد مشكلات پوستی، تنفسی و چشمی در افراد شود.

وی با بیان اینكه مشكلات چشمی استفاده نامناسب از این مواد بصورت ایجاد قرمزی و حساسیت در ناحیه چشمها بروز می كند، می گوید: از لحاظ تنفسی نیز استفاده نامناسب از شوینده ها، سبب آسیب های ریوی در افراد خواهد شد.

دكتر ابراهیمی در باره مشكلات پوستی حاصل از استفاده این مواد نیز اظهار می دارد: ایجاد آسیب های حساسیتی، ترك عمیق پوست و بروز خونریزیهای عمیق در نواحی دستها ، پاها و پوست صورت از جمله عوارض استفاده نامناسب از شوینده های شیمیایی است.

وی اظهار می دارد: برای پیشگیری از این عوارض؛ محدود كردن میزان استفاده از این مواد در هنگام خانه تكانی، عدم استفاده از آنها در محیطهای بسته و باز كردن درها و پنجره ها در هنگام استفاده از شوینده ها تاثیر فراوانی خواهند داشت.

ابراهیمی استفاده از دستكش در حین استفاده از این مواد را از دیگر راهكارهای مهم برای حفظ سلامتی افراد در هنگام خانه تكانی عنوان می كند و می گوید: اگر در زیر دستكش های پلاستیكی از دستكش های نخی نیز استفاده گردد، حفظ سلامت پوستی افراد دو چندان می شود.

وی همچنین به همگان توصیه می كند از استفاده مواد شوینده با دستكشهای سوراخ خودداری گردد، چرا كه عدم رعایت این مهم وارد شدن آسیب به پوست را تا حدود زیادی افزایش می دهد.

این پزشك كرمانشاهی در پایان اظهار می دارد: همچنین افراد پس از خانه تكانی از نرم كننده و مرطوب كننده های پوستی جهت حفظ سلامت پوست خود استفاده كنند.ك/4

7450/567/ 1645





:: برچسب‌ها: طبیعت , برلین , قرمز ,
:: بازدید از این مطلب : 245
|
امتیاز مطلب : 7
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : چهار شنبه 17 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: